- هوش مصنوعی در فیلمنامه نویسی
- نظرات
هوش مصنوعی در حال دگرگونکردن صنایع مختلف است و فیلمنامهنویسی نیز از این قاعده مستثنا نیست. از کمک در تولید ایدههای داستانی گرفته تا نوشتن دیالوگ و تحلیل فیلمنامه، ابزارهای هوش مصنوعی به عنوان شریکهای ارزشمند نویسندگان ظاهر شدهاند، نه فقط ماشینهای سرد و بیاحساس.
یکی از مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی در فیلمنامهنویسی، توانایی آن در تولید ایدههای داستانی است. میتوانند پیچشهای داستانی، مسیر تحول شخصیتها و حتی ساختار یک فیلمنامه را بر اساس فرمتهای استاندارد پیشنهاد دهند. این قابلیت نهتنها روند خلاقانه را سرعت میبخشد، بلکه به غلبه بر سد نویسندگی نیز کمک میکند و نقطه شروعی برای تخیل انسانی فراهم میسازد.
هوش مصنوعی همچنین در ویرایش فیلمنامه نقش دارد. ابزارهایی وجود دارند که میتوانند ریتم داستان را ارزیابی نمایند یا کلیشهها و عناصر تکراری را شناسایی کنند. این ویژگیها، هوش مصنوعی را به یک چشم دوم ارزشمند بهویژه در پیشنویسهای اولیه تبدیل کردهاند.
با این حال، محدودیتهایی هم وجود دارد. اگرچه هوش مصنوعی میتواند لحن و ساختار را تقلید کند، اما فاقد عمق احساسی و ظرافتهای فرهنگی است که معمولاً داستانسرایی را قدرتمند میسازد. بنابراین، هوش مصنوعی بهتر است به عنوان همنویسنده یا دستیار دیده شود—نه جایگزین صدای نویسنده.
همچنین نویسنده باید متوجه باشد که اصل ایده داستان یا فیلمنامه خود را برای گسترش در اختیار هوش مصنوعی قرار ندهد، چون اینکار برابر است با چاپ و اعلان عمومی ایده . یعنی در دیتابیس هوش مصنوعی ذخیره و برای کمک به سایر نویسندگان نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بنابراین سعی کنید از این ابزار برای خلق و ویرایش جزئیات داستان استفاده کنید.
در واقع، حضور هوش مصنوعی در فیلمنامهنویسی به معنای تصرف صنعت فیلمنامه نویسی توسط ماشینها نیست. این تکنولوژی، ابزاری برای کمک به نویسندگان است تا داستانهای بهتری را با سرعت بیشتری روایت کنند. قلب تپندهی داستانگویی همچنان خلاقیت انسانی است، اما هوش مصنوعی شاید همان جرقهای باشد که فیلمنامه بزرگ بعدی را روشن میکند.
در نسخه 5 نرم افزار فیلمنامه نویسی فیلامون، برای اولین بار، هوش مصنوعی در روند خلق داستان به کمک نویسنده می آید. این ویژگی فعلا به صورت آزمایشی در این نرم افزار بکار گرفته شده است که نتایج خلق شده توسط این هوش مصنوعی قابل تحسین است.
با این حال، هوش مصنوعی احساس ندارد. نمیفهمد چرا یک سکوت ساده در یک صحنه از هزار دیالوگ تأثیرگذارتر است. نمیداند چه چیزی مخاطب ایرانی یا بینالمللی را واقعاً تحت تأثیر قرار میدهد. اینجاست که فیلمنامهنویس انسانی وارد میشود، با شناخت فرهنگی، شهود هنری و درک تجربه زیسته.
هوش مصنوعی نه احساس دارد، نه تجربه زیسته، نه نگاه شخصی. یعنی همان چیزی که فیلمنامهنویسی را ارزشمند میکند، هنوز کاملاً انسانی باقی مانده است. ابزارها میتوانند کمک کنند، اما جان دادن به یک شخصیت یا خلق دیالوگی که در ذهن مخاطب بماند، فقط از دست نویسندهای با دل، تجربه و خلاقیت برمیآید
در نهایت، هوش مصنوعی یک ابزار است ، مثل نرمافزار فیلامون یا یک اتاق نویسندگان مجازی. اینکه چطور از آن استفاده کنیم، به ما بستگی دارد. تهدید نیست، ولی اگر آن را نادیده بگیریم، شاید فرصتهایی را از دست بدهیم